Blog

Buddha õpetus

Teadvustades täielikult kõigi olendite ülimat soovi – saavutada täielik muutumatu õnn – selgitas Buddha järgmist. Õnn, mida olendid on harjunud otsima väljastpoolt, ei ole püsiv ega täiuslik. Tõeline õnn peitub meis endis. Meie loomus ongi tõene õnn.
Nägemaks oma loomust, mis tähendaks kõikidest kannatuste tüüpidest lahti saamist, segab meid ei keegi muu, kui meie ise. Täpsemalt meie negatiivne mõtlemine.
Hoolitsedes siiralt kõikide olendite eest näitas Buddha illusoorsusest ja negatiivse
mõtlemise valelikkuse vabanemise teed – Dharmat ehk positiivset mõtlemist.
Buddha esimene õpetus oli Valgustunute Neli õilsat tõde – budismi aluspõhimõte, lihtne ja oluline õpetus kannatustest ja õnnest.

Jigme Lingpa

Jikme Lingpa (Tib. འཇིགས་མེད་གླིང་པ་, Wyl. ‘jigs med gling pa) (1730-1798) is regarded as one of the most important figures in the Nyingma lineage. Also known as ‘Khyentse Özer’, ‘Rays of Compassion and Wisdom’, he was a great scholar and visionary, and discovered the Longchen Nyingtikcycle of teachings and practice through a series of visions from the great fourteenth century master, Longchenpa. With the patronage of the Dergéroyal family, Jikme Lingpa published the compilation of Nyingma tantras known as the Nyingma Gyübum and composed a catalogue to accompany it.

Longchen Rabjam

Longchenpa (Tib. ཀློང་ཆེན་པ་, Wyl. klong chen pa), also known as Longchen Rabjam (Tib. ཀློང་ཆེན་རབ་འབྱམས་, klong chen rab ‘byams), ‘Infinite, Vast Expanse of Space’, or Drimé Özer (1308-1364), was one of the most brilliant teachers of the Nyingma lineage. He systematized the Nyingma teachings in his ‘Seven Treasures’ and wrote extensively on Dzogchen. He transmitted the Longchen Nyingtik cycle of teachings and practice to Jikmé Lingpa, and it has since become one of the most widely practised of traditions.